Gemiddelde score van 4.9

Algemeen

Duurzaam… maar niet te duur graag!

‘Duurzaam zijn’ kost inspanning… én geld! Maar hoeveel hebben we er eigenlijk voor over? Is duurzaamheid vaak niet opgedrongen of ingegeven door een te commerciële inslag. En waarom willen we er dan geld aan verdienen?

Duurzaam ‘doen’
Hoeveel hebben we echt over voor een duurzame samenleving? We willen er in ieder geval altijd alles over weten, onderzoeken alle mogelijkheden en overwegen ook de alternatieven om ‘mee te gaan’ in ons duurzame ideaal. Maar willen we dit ook écht of doen we het voor de ‘verkeerde’ redenen die doorgaans gedreven worden door commercie en populisme. Op het moment dat de – bij Nederlanders – welbekende ‘Euro-vraag’ volgt, haakt men al gauw af en vluchten we in goedkopere en minder duurzame alternatieven.

Duurzaam ‘duur’
En zo zien we het vaak (ook bij Velpa) en zo komt duurzaamheid nooit écht van de grond. Al zien we gelukkig ook steeds meer en goede initiatieven ontstaan en zijn er al vele succesvolle voorbeelden. Maar waarom moet duurzaamheid dan zoveel duurder zijn? Willen aanbieders van duurzame producten en diensten niet gewoon (veel) geld verdienen of zijn de ontwikkelingen en innovaties werkelijk zo duur?
Misschien moeten we hier het antwoord ook niet zoeken en is onze mindset nog niet geheel ingericht op global environment en meer op onszelf: het individu.

Duurzaam ‘denken’
Maar is de mens van nature wel ‘gemaakt’ om niet alleen aan zichzelf te denken? Zitten we niet vast in onze survival of the ‘individual’ fittest? Wellicht gaat het allemaal niet snel genoeg en misschien willen we gewoon te snel en te veel. Laten we in ieder geval eens proberen om niet alleen de som te maken wat het ons kost of hoeveel winst er te maken is, maar bijvoorbeeld ook eens gaan omrekenen naar hoeveel kubieke meters schone lucht het ons op kan leveren… en die schone lucht kunnen we prima gebruiken om in ieder geval over toekomstige duurzaamheidsvraagstukken goed na te denken.”
Heb jij al nagedacht en gerekend?… Velpa heeft in ieder geval al hele mooie duurzame oplossingen in haar assortiment.
 
Reageren? Graag!

Hoe denkt u over duurzaamheid? Willen we te snel, moet het juist sneller of deel je een andere mening? Mail je reactie naar: michel.oosterbroek@velpa.nl

Vul ons contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Wij streven er naar binnen 24 uur te reageren. Sneller een reactie? Neem dan direct telefonisch contact op. 

Dagelijks staan onze
experts voor je klaar

Geef jouw merk of bedrijf een eigen gezicht. Iets wat herkenbaarheid en identificatie oproept bij relaties of (potentiële) klanten.